Jobba hos oss

Kalmar Stadsmission rekryterar en handledare  

Älskar du att jobba med människor – ihop med människor?  

Älskar du att se människor växa, ta ansvar och visa nya sidor?  

Älskar du att ta tag i när det inte funkar, när allt det där positiva inte kommer? Vill du vara en del i att  rädda vår planet och göra skillnad i Kalmar? Gillar du dessutom secondhand? Då har vi ett jobb för  dig! 

Om arbetsplatsen  

Kalmar Stadsmission är en ideell förening som bildades 1998 och ägs av våra medlemmar – Svenska  kyrkans församlingar i Kalmar och Kalmar pastorat. Vi har fått i uppdrag att göra det bättre för  människor i utsatthet i vår stad genom att lindra, förändra, påverka, engagera och utveckla.  

Föreningen styrs av vår stämma och styrelse. Det dagliga arbetet leds av direktor med en  områdeschef i varje område som förfogar över ett antal handledare var. I verksamheterna placeras  resurspersonal – personer med olika former av praktik från arbetsförmedlingen, anställning i Kalmar  kommun, frivårdsklienter, personer med daglig verksamhet m.fl. Vi har också ett fantastiskt gäng  volontärer som skänker sin tid till oss – utan dem vore vi inget! Tillsammans sköter vi driften av  verksamheten.  

Verksamheten bedrivs idag på två områden:  

Det sociala och diakonala området, där vi möter människor i vår öppna verksamhet – med frukost,  hygien, socialt innehåll och samtal. Vi möter människor i våra sysselsättningsverksamheter, i  diakonimottagning och i arbete med Matbanken – som omvandlar matsvinn till matkassar.  Det andra området är Område Second Hand. Här tar vi emot hela och rena skänkta saker från företag  och privatpersoner. Sakerna sorteras, prismärks och sätts in i ett sammanhang i butik där vi sedan  säljer dem två dagar i veckan – onsdag och lördag. Överskottet från försäljningen går till att driva  resten av verksamheten.  

Vår verksamhet innefattar även ett kansli med personal-, ekonomi- och insamlingsfunktioner.  

Arbetsuppgifter  

Nu söker vi en handledare inom Område Second Hand. Här blir du en del i ett arbetslag på tio  personer med låg tröskel och högt i tak där vars och ens sätt att vara blir nycklarna till våra deltagares  framgång.  

Område Second Hand innefattar ett antal olika avdelningar som var och en leds av en eller flera  handledare – men vi jobbar tillsammans – handledare, resurspersonal och volontärer. Vi har även ett  café som är öppet under butikens öppettider. När butiken är stängd bygger vi upp den tillsammans,  fyller på, prismärker, fixar och städar. Handledarna ansvarar för att det arbetet blir gjort i, var och en  för sitt eller sina områden och i samverkan med dem man har att handleda. När butiken är öppen  möter vi tillsammans kunder, bemannar och handleder i kassaarbete, säkerhet, kundbemötande,  café och gåvomottagning. Vi står också i startgroparna för en satsning på en webbshop. I huset finns  även en personalrestaurang som serverar frukost, fika och lunch, något som är viktigt för våra  deltagare och en viktig del i arbetsintegrationen.  

Exakt vilken eller vilka avdelningar du kommer att ansvara för är inte bestämt. Tillsammans ser vi till  att ha rätt person på rätt plats. Alla handledartjänster är kombinationer av olika ansvarsområden.  Som handledare i vår slimmade organisation är du inte rädd för att hugga i där det behövs, om det så 

handlar om att hjälpa till i kök eller att städa toaletter, att kraftsamla för att röja undan i  varumottagning eller att släppa allt för att bara hålla om och lyssna på någon som inte kan sluta  gråta. Du har förmågan att ställa om – att hantera en situation eller arbetsdag som inte blev som du  först hade tänkt dig. Handledartjänsten är på olika sätt både psykiskt och fysiskt krävande och  innehåller mycket stå, gå och en del tyngre lyft.  

Kvalifikationer  

Det absolut viktigaste är ditt förhållningssätt – att du har ett genuint intresse för människor, att  handleda, att hitta lösningar och vara med och skapa en plats för människor att växa på. Du har en  kristen grundsyn och delar de grundvärderingar som vi på Kalmar Stadsmission bygger vårt arbete  på.  

Du har erfarenhet av att handleda/arbetsleda och har utbildning inom det sociala, vårdande eller  beteendevetenskapliga kunskapsområdet. Erfarenhet från handel, näthandel, av coachning, arbete  med missbruk, ledarskap eller återbruk är meriterande.  

Du talar och skriver svenska obehindrat, men kanske också andra språk. Du har körkort, minst  behörighet B.  

Du är en smidig lagspelare som med en blandning av öppenhet och integritet möter människor på ett  ärligt och tydligt sätt. Du har förmågan att gå från att på samma möte skratta hejdlöst tillsammans till  att diskutera frågor som är på liv och död.  

Intresserad?  

Tjänsten är på 100%, tillsvidare och omfattar arbete på vardagar och varannan lördag. Vi tillämpar  provanställning 6 månader.  

Skicka din ansökan med personligt brev, cv och referenser till ulf.irebring@kalmarstadsmission.se senast den 22 februari.  

Frågor om tjänsten besvaras av områdeschef Ulf Irebring, 048022443,  

ulf.irebring@kalmarstadsmission.se eller direktor Susanne Lundström, 048022441. Facklig  representant, (Kommunal) Eva Gustafsson, 0480980532.  

Välkommen med din ansökan!  

Vi undanber oss erbjudanden och försäljningssamtal om annonserings- och rekryteringshjälp i  samband med denna rekrytering.